Mijn lessen als hoogsensitieve ondernemer

  • januari 8, 2021

Ik zou gek worden als ik zou wonen in een drukke stad als New York. Mijn reuk- en smaakvermogen zijn explosief en ik ben vreselijk gevoelig voor de stemmingen om mij heen. Occasioneel lijk ik na het avondeten 5 maanden zwanger, omdat ik, je raadt het niet, gevoelige darmen heb. Waarom? Omdat ik hoogsensitief ben. En tijdens mijn reis in het ondernemerschap ben ik mijzelf regelmatig tegengekomen.

Ik heb lang gedacht dat mijn hoogsensitiviteit misschien een zwakte was, omdat ik gevoeliger ben dan ‘gemiddeld’. Maar wat is dan gemiddeld? Ik moet eerlijk toegeven dat deze hoogsensitiviteit mij de nodige struggles heeft bezorgd, vooral in ondernemersland. Maar zou ik het anders willen? Absoluut niet. Het maakt mij tot wie ik ben. Vandaag heb ik van mijn gevoeligheid een waanzinnige sterkte gemaakt. Want juist door deze eigenschap ben ik in staat om in het huid van jouw ideale klant te kruipen. Hem niet alleen te begrijpen, maar ook zijn emotie te voelen. En deze te weerspiegelen in de juiste tekst en strategie.

De reden dat ik dit verhaal met je deel, is omdat ik je wil inspireren. Want gevoel is geen zwakte. Sterker nog: het is een verrijking. Het maakt je uniek.

Ik kwam rond mijn 20ste achter dat ik hoogsensitief was. Daarom ging ik mij verdiepen in wát deze zelfgestelde ‘diagnose’ nou precies was. Want alsof het ‘label’ niet genoeg was, is er een onderscheid tussen twee varianten: HSP (High Sensitive Person) en HSS (High Sensation Seeker). Ik? Ik hang hier ergens in het midden. Want hoewel ik graag druk ben, stress nodig heb, graag in het middelpunt sta en veel te veel tegelijk plan, breekt deze drukte mij op een bepaald moment ook op. Dan wil ik rust, kalmte en niks om mij heen. Ik kan direct zijn en heb écht afwisseling nodig. Elke dag hetzelfde doen kan voor iemand heel fijn zijn. Maar voor mij is dat één grote nachtmerrie.

Ik heb een ontzettend groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben een échte perfectionist. Dit perfectionisme kan mij soms behoorlijk in de weg zitten – want ik wil dat alles perfect gaat. Sorry to break it to you: dat gaat gewoon niet. En dát is juist het mooie van je reis.

Als hoogsensitieve ondernemer kan het soms óók lastig zijn. Want het fantastische inlevingsvermogen kan je ook te veel worden. Tegenwoordig gebruik ik het als mijn sterkte. Juist door mijn inlevingsvermogen kan ik zo goed levelen met mijn klanten. Begrijp ik hun knelpunten en hun visie. Beleef ik hun verhaal én dat van hun klanten, en koppel ik hier rake woorden aan. En dat maakt mij nóg krachtiger in mijn werk. Gevoel is een verrijking, en geen zwakte.

Het onder controle krijgen van mijn perfectionisme blijft mijn eeuwige struggle in mijn ondernemersverhaal. Maar ieder verhaal is anders. Ik wil je daarom inspireren om je gevoeligheid te omarmen en jouw potentieel waar te maken. Want het zit in je.

Tijdens mijn reis heb ik een aantal belangrijke lessen geleerd. En hieronder deel ik mijn drie grootste lessen met je.

1 – Niet ALLES is jouw verantwoordelijkheid
Je hebt een grote opdracht binnen, misschien wel de grootste tot nu toe. Maar dan word je opeens betrokken bij zaken die eigenlijk helemaal niet onder je opdracht vallen. Je moet problemen oplossen die niet van jou zijn. Die niet jouw verantwoordelijkheid zijn en waar jouw inzet niet bij wordt verwacht. Toch blijf je het elke keer doen, want: groot verantwoordelijkheidsgevoel. Jij bent immers de expert, en je kunt dit wel oplossen. Waarom dan ook niet? Zo doe ik wel vaker extra werk, waar ik niet voor word betaald. Iets wat lastig te leren is, is om hier niet in door te slaan. Je hebt je eigen verantwoordelijkheden en je eigen business. Op het moment dat jij alles op jezelf neemt, zal dit je opbreken. En dat gaat alleen voor méér onrust in je hoofd zorgen. Daar heb jij geen baat bij, en je opdrachten ook niet.

2 – Weet wanneer je nee moet zeggen
Deze hangt voor een deel samen met de bovenste les. Want hoé vaak heb ik het wel niet meegemaakt: er komt een spoedklus binnen, van een bestaande óf een nieuwe klant. Eigenlijk heb ik er geen tijd voor. De agenda zit propvol. Maar, je raadt het al. Ik geef aan dat ik het in orde maak en zit vervolgens tot 02:00 uur in de nacht te werken om mijn planning boven water te houden. Niet. De. Bedoeling. Dit is meteen mijn grootste les geweest: weten wanneer ik nee moet zeggen. Ik snap dat je megaenthousiast bent om aan de slag te gaan en niemand wilt teleurstellen. Maar als je nooit nee zegt, stel je jezelf teleur. Want je vergeet jouw eigen grenzen. Soms zit ons hoofd vol met compleet onrealistische angsten: ‘als ik nee zeg, gaat deze klant weg’, of ‘als ik nee zeg kom ik niet professioneel over’. Dan neemt de pessimist even de overhand. Volstrekte onzin. Luister naar jezelf, en zeg nee wanneer dit nodig is. En ik garandeer je: dit zal jouw opdrachtgever 100% begrijpen. We zijn net mensen 😉

3 – Doe geen dingen waar je géén energie van krijgt
Oke, misschien is de administratie niet je favoriete klus, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Toen ik net als ondernemer was gestart, pakte ik eigenlijk iedere opdracht aan die op mijn pad kwam. Want het was wel een opdracht, leverde natuurlijk geld op en ik wilde mijzelf graag meer profileren. Alleen kwam ik gaandeweg achter dat die opdracht eigenlijk helemaal niet bij mij paste. Die opdracht kostte mij meer tijd en energie om af te ronden, omdat deze mij niet lag. Het geld was fijn, maar was dit nou waarom ik ondernemer was geworden? Absoluut niet. Ik ben begonnen voor mijzelf omdat ik elke dag wil doen waar ik energie van krijg. Sommige opdrachten vallen hier niet onder, en dat is prima. Je kan niet iedereen helpen. Houd dus goed in je achterhoofd waarom je bent begonnen. En de mooie samenwerkingen komen vanzelf.

Door Anna Thymgio

Al van jongs af aan gefascineerd door tekst en communicatie. Vandaag ben ik tekstschrijver en communicatiespecialist. En houd ik mij dagelijks bezig met wat ik het liefste doe: schrijven. Mijn missie? Het maximale halen uit jouw communicatie.

Meer lezen? Ga hier terug naar de blogs: