Wat is een meta-title of meta-description?

  • april 26, 2021

Laten we het hebben over het leed dat Google heet. Waar je plat wordt gegooid met allerlei termen, waar niet gelijk een belletje bij gaat rinkelen. Zoals een meta-title. Meta wattes? Ja, deze woorden bestaan echt. Sterker nog: een meta-title en een meta-description zijn ook nog eens best belangrijk. Waarom? Dat leg ik je uit in deze blog.

Meta-title

De meta-title is de titel van een webpagina. Deze titel verschijnt in Google wanneer de pagina onder de zoekresultaten staat. Maar deze titel staat ook op het tabblad van je browser. Prominent aanwezig dus. Deze titel mag niet te lang zijn.

Meta-description

In de meta-description staat een korte omschrijving van de bijbehorende webpagina. Ook hier geldt: als jouw webpagina tussen de Google-resultaten staat, is dit het eerste inhoudelijke stuk tekst dat iemand zal lezen. Ook de meta-description mag niet te lang zijn. Google toont meestal tot aan 150 karakters. De rest van je omschrijving zal vervangen worden door puntjes (…).

Het belang

De meta-title en meta-description horen bij elkaar. Door deze in te vullen geef je een bezoeker meer informatie over wat er op je website staat. Je triggert hem. Bijkomend voordeel: door de meta-title en meta-description in te vullen, wordt de webpagina ook beter vindbaar in Google. Win-win.

Maar hoรฉ schrijf je dan een goede meta-title? En hoe weet je wat je in de meta-description moet zetten? Dit leg ik je uit aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld 1

Stel: je hebt een bedrijf genaamd Luxtar. Je maakt prachtige geboortekaartjes. Jouw homepage heeft een mooie titel nodig, met een pakkende omschrijving die meteen de toon zet. Hoรฉ? Zo:

Op deze website check je hoe je meta-title en meta-description eruitzien. Deze website heb ik gebruikt voor het maken van het bovenstaande voorbeeld.

PS Vergeet niet om achter de titel je naam of bedrijfsnaam neer te zetten.

Voorbeeld 2

Stel: je hebt een nieuwe blog geschreven. Laten we zeggen dat deze blog tips bevat over het krijgen van energie. Je wil de lezer helpen, inspireren, motiveren. Aanzetten tot actie. Hier heb je een pakkende titel รฉn omschrijving voor nodig:

Geen hogere wiskunde zoals je ziet ๐Ÿ˜‰ Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Ik kijk graag met je mee!

Door Anna Thymgio

Al van jongs af aan gefascineerd door tekst en communicatie. Vandaag ben ik tekstschrijver en communicatiespecialist. En houd ik mij dagelijks bezig met wat ik het liefste doe: schrijven. Mijn missie? Het maximale halen uit jouw communicatie.

Meer lezen? Bekijk alle blogs: