3 tips om klantgericht te schrijven

  • juli 24, 2020

3 tips om klantgericht te schrijven

  • juli 24, 2020

Wil je je lezers bereiken? Dan is klantgericht schrijven een must. En misschien denk je nu: zoveel schrijf ik toch niet? Maar wat dacht je van de teksten op je website, blog, of sociale mediakanalen? Natuurlijk valt er veel te vertellen over jouw bedrijf. Maar wil jouw lezer (en potentiële klant) ook alles horen?

Hoe schrijf ik klantgericht?

Het antwoord is nee: je klant wil zeker niet alles horen. Maar klantgericht schrijven is zo makkelijk nog niet. Daarom help ik je alvast een stukje op weg 😉 In deze blog lees je drie tips om je teksten direct een stuk klantgerichter te maken.

Tip 1: Schrijf voor jouw doelgroep
Jouw doelgroep is de belangrijkste factor. En dat wordt nog weleens vergeten. Veel organisaties zenden vaak bergen aan informatie, en vertellen zoveel mogelijk over zichzelf. Dikke, vette no-go. Het draait om jouw klant. Verdiep je daar dus goed in. Wat is belangrijk voor die ideale klant? Welke informatie wil hij graag lezen? Wat drijft hem, en waarom zoekt hij naar jou?

Tip 2: Wees concreet
Eindeloze zinnen met een onduidelijk doel. Wat staat hier nou eigenlijk? Wanneer jouw lezer dit punt heeft bereikt ben je hem kwijt. Voorgoed. Wees daarom concreet in wat je schijft! Creëer een positief gevoel en maak de connectie. Maak zonodig gebruik van een verhaal; met storytelling breng je je boodschap op een leuke manier over.

En oh ja: vermijd vaktaal die onbekend is voor mensen van buitenaf. Woorden die in jouw bedrijf vertrouwd zijn, zijn niet voor iedereen begrijpelijk – ook niet voor je klant. Laat dat jargon dus alsjeblieft zitten.

Tip 3: Maak de tekst makkelijk leesbaar
Ik durf er een Griekse gyros op te wedden: jij zit ook niet te wachten op een saaie, levensloze lange lap tekst. Wat doe je dan als je zelf een langere tekst moet schrijven? De gouden tip: maak je tekst scanbaar. Grote stukken tekst achter elkaar werken niet. Gebruik daarom alinea’s en tussenkoppen. Dit oogt rustiger en is prettig leesbaar. Zorg ervoor dat je titels duidelijk zijn, zodat lezers eigenlijk niet het complete stuk hoeven te lezen. Maak ook gebruik van opsommingen.

Denk je na het lezen van deze blog ‘lieve help, hoe doe ik dit?’ Hierbij mijn extra tip nummer 4: neem een goede tekstschrijver in huis. Zo houd jij ook meer tijd over om te doen wat je echt leuk vindt.