3 belangrijke ondernemerslessen
- februari 11, 2021
3 belangrijke ondernemerslessen
- februari 11, 2021
In 2019 startte ik mijn ondernemersreis. En oh boy, wát een reis. Ik kan me mijn eerste keer nog herinneren: de allereerste keer dat ik een factuur verstuurde, van wel 185 euro. Mijn eerste overwinning. Sindsdien is veel veranderd binnen mijn bedrijf. Heb ik ontdekt waar ik energie van krijg. En heb ik een aantal belangrijke lessen geleerd.
Want ja, iedereen loopt wel ergens tegenaan
On a personal note. Ik ben best gevoelig; voor stemmingen, lichaamstaal, maar ook voor geluid en prikkels. Meester in het scannen van mijn omgeving maar ook beïnvloed worden door de sfeer. Hoewel ik graag druk ben, stress nodig heb, graag in het middelpunt sta en veel te veel tegelijk plan, breekt deze drukte mij op een bepaald moment ook op. Dan wil ik rust, kalmte en niks om mij heen. Ik kan direct zijn en heb écht afwisseling nodig. Elke dag hetzelfde doen kan voor iemand heel fijn zijn. Maar voor mij is dat één grote nachtmerrie.
Ik heb een ontzettend groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben een perfectionist. Dat perfectionisme kan mij soms behoorlijk in de weg zitten – want ik wil dat alles perfect gaat. Sorry to break it to you: dat gaat gewoon niet. En dát is juist het mooie ervan.
En dan, wat heeft het me geleerd?
Iedere ondernemer zal de stress en paniek herkennen van het moment waarop het moet gebeuren. De onzekerheid en het maken van die vrije val. Dat, gecombineerd met je eigen authentieke karakter, vormt je als ondernemer. Hoe ga je met die stress om, en welke keuzes maak je?
Het onder controle krijgen van mijn perfectionisme blijft mijn eeuwige struggle. Tijdens mijn eigen ondernemersreis heb ik een aantal belangrijke lessen geleerd. En deze deel ik graag hieronder met je.
1 – Niet ALLES is jouw verantwoordelijkheid
Je hebt een grote opdracht binnen, misschien wel de grootste tot nu toe. Maar dan word je opeens betrokken bij zaken die eigenlijk helemaal niet onder je opdracht vallen. Je moet problemen oplossen die niet van jou zijn, en waar jouw inzet eigenlijk niet bij wordt verwacht. Toch blijf je het elke keer doen, want: groot verantwoordelijkheidsgevoel. Jij bent immers de expert, en je kunt dit wel oplossen. Waarom dan ook niet? Zo doe ik wel vaker extra werk, waar ik niet voor word betaald. Maar onthoud: sla hier niet in door. Je hebt je eigen verantwoordelijkheden en je eigen business. Op het moment dat jij alles op jezelf neemt, zal dit je opbreken. En dat gaat alleen voor méér onrust in je hoofd zorgen. Daar heb jij geen baat bij, en je klanten ook niet. Maak dus goede afspraken, waar je eventueel op terug kunt komen.
2 – Weet wanneer je nee moet zeggen
Want hóé vaak heb ik het wel niet meegemaakt: er komt een spoedklus binnen, van een bestaande óf nieuwe klant. Eigenlijk heb ik er geen tijd voor. De agenda zit propvol. Maar, je raadt het al. Natuurlijk zeg ik ja, en zit ik vervolgens tot 01:00 uur in de nacht te werken om mijn planning boven water te houden. Niet. De. Bedoeling. Dit is meteen mijn grootste les geweest: weten wanneer ik nee moet zeggen. Ik snap dat je megaenthousiast bent om aan de slag te gaan en niemand wil teleurstellen. Maar als je nooit nee zegt, stel je jezelf teleur. Want je gaat over je eigen grenzen. Soms zit ons hoofd vol met compleet onrealistische angsten: ‘als ik nee zeg, gaat deze klant weg’, of ‘als ik nee zeg kom ik niet professioneel over’. Pa-niek. En volstrekte onzin natuurlijk. Luister naar jezelf, en zeg nee wanneer dit nodig is. En ik garandeer je: dit zal jouw opdrachtgever 100% begrijpen. We zijn net mensen 😉
3 – Doe geen dingen waar je géén energie van krijgt
Oke, misschien is de administratie niet je favoriete klus, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Toen ik net als ondernemer was gestart, nam ik eigenlijk iedere opdracht aan die op mijn pad kwam. Het leverde natuurlijk geld op, en ik wilde mijzelf graag meer profileren. Alleen kwam ik gaandeweg achter dat die opdracht eigenlijk helemaal niet bij mij paste. Daarom kostte die opdracht mij meer tijd en energie om af te ronden. Het geld was fijn, maar was dit nou waarom ik ondernemer was geworden? Nee. Ik wilde mijn dromen achterna en elke dag doen waar ik energie van krijg. Sommige opdrachten vallen daar niet onder, en dat is prima. Je kan niet iedereen helpen. Houd dus goed in je achterhoofd waarom je bent begonnen en waar jouw vuur van gaat branden. En de mooie samenwerkingen komen vanzelf.